Konsumenträtt

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg och nöjd med oss på Upplands Energi. Vi följer branschens avtalsvillkor och är certifierade med schysst elhandel.

Läs mer om energibranschens allmänna och särskilda avtalsvillkor

Kundservice erbjuder personlig service och hjälper till med dina frågor.
Kundservice: 018 – 67 84 00
Kundservice kontaktformulär

Om du ångrar dig eller är missnöjd

Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig, vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt. Ibland kanske vi inte lyckas hela vägen, och då är vi tacksamma om du säger till. Vi kan bara bli bättre om vi får reda på när det blivit något fel. 

Ångerrätt

När du köper en vara eller tjänst på distans på eller utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. För att ångra ett avtal med oss tar du kontakt med kundservice via telefon 018-67 84 00 eller via mail på kundservice@upplandsenergi.se. Använd gärna konsumentverkets egen ångerblankett, den hittar du här

Reklamation

Blir du inte nöjd med vårt svar ber vi dig skicka en skriftlig reklamation. Har du ett ersättningsanspråk till följd av ekonomisk skada samt person- eller sakskada, ska även dessa anspråk anges i din reklamation.

Rådgivning

För rådgivning kan du alltid vända dig till konsumentvägledningen alternativt de kommunala energirådgivarna i den kommun du bor i eller till Konsumentverket www.konsumentverket.se. Även Konsumenternas energimarknadsbyrå www.konsumenternas.se ger dig opartisk och kostnadsfri vägledning om elmarknaden.

Prövning och omprövning

Känner du dig inte nöjd med ett utfall som vår ärendehantering har medfört så kan du gå vidare för att få ditt ärende prövat. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, allmän domstol (tingsrätt) samt Energimarknadsinspektionen www.ei.se finns och kan pröva ditt ärende beroende på vilken fråga det handlar om.

Vid klagomål

Vid frågor eller klagomål på våra tjänster eller produkter är du alltid välkommen att kontakta Upplands Energis Kundservice. I annat fall hänvisar vi dig till:

Konsumenternas Energimarknadsbyrå: www.energimarknadsbyran.se

Konsumentverket: www.konsumentverket.se

Jämförelse av elhandelspriser

Elpriskollen.se är ett oberoende jämförelseverktyg från Energimarknadsinspektionen. Där kan du jämföra priser och villkor för olika elhandelsavtal hos alla elhandelsbolag.

Oberoende energirådgivning

Som kund kan du vända dig till din kommuns energirådgivare för oberoende rådgivning om energieffektivisering och tillgängliga åtgärder. Dessutom erbjuder även Statens energimyndighet värdefull information.

Länk till energirådgivare:

Information om efterfrågeflexibilitet

Efterfrågeflexibilitet handlar om att styra elanvändning för att jämna ut den totala elförbrukningen. Om du exempelvis har ett rörligt timprisavtal och kan vara flexibel med när du använder el under dygnet, kan du påverka din förbrukning och därmed dina elkostnader.

Läs gärna mer om efterfrågeflexibilitet på Energimarknadsinspektionens hemsida

Genomsnittlig elanvändare

Nedan information om genomsnittlig elanvändare baseras på underlag från Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Läs mer om normal elanvändning på Konsumenternas Energimarknadsbyrås hemsida

Normal elanvändning för en villa

En genomsnittlig villa i Sverige använder ungefär 20 000 kWh per år, men det varierar beroende på husets storlek, uppvärmningssystem och hushållets vanor. Om du har fjärrvärme eller värmer huset och vattnet på något annat sätt än med el är en normal årlig elanvändning cirka 5 000 kWh.

Normal elanvändning för en lägenhet

En normal årlig energianvändning för en mindre lägenhet, som en etta eller en mindre tvåa är i genomsnitt 2 000 kWh per år och för en större bostad är användningen i genomsnitt 5000 kWh per år.